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Prof. Luigi MANGIALARDI

 

Curriculum Vitae (italiano)

Nato a Bari li 11 Gennaio 1948, Luigi Mangialardi è attualmente Professore Ordinario di “Meccanica applicata alle Macchine” per i corsi di laurea in Ingegneria Meccanica ed in Ingegneria Gestionale del Politecnico di Bari; egli dal 1977 insegna anche “Meccanica del Veicolo” per gli studenti di Ingegneria Meccanica e "Dispositivi meccanici per il Veicolo" per gli studenti della laurea spec.ca in Ing. Meccanica. È stato Direttore del Dipartimento di Progettazione e Produzione Industriale nei trienni 1991/94 e 1994/97 E Presidente del Centro d’Ateneo per la Qualità del Politecnico di Bari nei trienni 1997/2000, 2000/03 e 2003/06. Dal 15/02/2006 è Prorettore Vicario del Politecnico di Bari. Ordinario di Meccanica applicata alle Macchine dal 1990, è stato dal 1974 al 1985 Assistente ordinario presso la Cattedra di “Macchine per l’Agricoltura ed i Cantieri”, dal 1985 al 1990 Professore Associato di Meccanica applicata alle Macchine nella stessa Facoltà di Ingegneria di Bari. Ha anche insegnato, dall’1981 al 1983, Meccanica applicata alle Macchine alla Facoltà di Ingegneria della Calabria (Arcavacata, CS) e, dal 1990 al 1997, alla Facoltà di Ingegneria di Lecce. È stato coordinatore scientifico dei programmi di ricerca di interesse nazionale dal titolo "L'innovazione delle trasmissioni meccaniche per la riduzione dei consumi energetici (2005)", “L'innovazione delle trasmissioni meccaniche per l'integrazione in sistemi meccanici complessi ed il miglioramento delle prestazioni complessive (2002)” e "L'innovazione nelle trasmissioni meccaniche per il miglioramento delle loro prestazioni (2000)". È Presidente della Associazione Tecnica dell’Automobile - Sezione Puglia e Lucania e della Associazione appulo lucana per la cultura della Qualità. È membro dell’IEEE, della SAE, dell’AIMETA, dell’Accademia pugliese delle Scienze. Le sue principali aree di ricerca sono: comportamento direzionale dei veicoli su strada e fuori strada, studio delle trasmissioni di potenza meccaniche ed idrauliche, la meccanica della presa di mani ad elevata destrezza.

Curriculum Vitae (English)

Been born in BARI in 1948, Luigi Mangialardi is currently Full Professor of " Mechanics applied to Machines" for the course of “laurea” in Mechanical Engineering and Managerial Engineering of the Bari Polytechnic; he, since 1977, also teaches students of Mechanical Engineering “Mechanical of Vehicle" and "Mechanical Devices for the Vehicle". He has been Dean of the Department of Industrial Production and Design in three years 1991/94 and 1994/97 and President of the Centre of services for the Quality since 1997 to 2006. From the February 2006 he is Vice Rector of the Bari Polytechnic. Full Professor of Mechanics applied to the Machines since 1990, has been from 1974 to 1985 Full Assistant for the Course of "Earthmoving and Agricultural Machines”, from 1985 to 1990 Associate University professor of "Mechanics applied to Machines" in the same Faculty of Engineering in Bari. Also he has taught, from 1981 to 1983, “Mechanical applied to Machines” in the Faculty of Engineering of the Calabria (Arcavacata, CS) and, from 1990 to 1997, the Faculty of Engineering in Lecce. In 2000, 2002 and 2005 he has been Coordinator of three national research programs entitled respectively: “The enhancement of mechanical transmissions for the reduction of the energy consumption”, "New solutions to improve mechanical transmissions performances", "Innovative solutions for mechanical transmission and their integration into complex mechanical systems for the improvement of overall performances ". He is President of the Technical Association of the Automobile - Section Puglia and Lucania and of the Association of Puglia and Lucania for the culture of the Quality. It is member of the IEEE, the SAE, the AIMETA and the Puglia Academy of Sciences. Its main areas of research are: directional behaviour of the vehicles on and off road, study of the mechanical and hydraulic power transmissions, the mechanics of robotic high skill end effectors, sliding friction and tribology.

Ultime 15 pubblicazioni

15 most recent journal articles

  1. DE NOVELLIS L, CARBONE G, MANGIALARDI L (2011). The performance of the Double roller Full Toroidal Variator: A comparison with the Half-Toroidal and Full-Toroidal drives. JOURNAL OF MECHANICAL DESIGN, ISSN: 1050-0472

  2. CARBONE G, SCARAGGI M, MANGIALARDI L (2009). EHL-squeeze at pin-pulley interface in CVTs: Influence of lubricant rheology. TRIBOLOGY INTERNATIONAL, vol. 42 (6), p. 862-868, ISSN: 0301-679X

  3. BOTTIGLIONE F, CARBONE G, MANGIALARDI L, MANTRIOTA G (2009). Leakage Mechanism in Flat Seals. JOURNAL OF APPLIED PHYSICS, vol. 106, ISSN: 0021-8979

  4. CARBONE G, MANGIALARDI L (2008). Analysis of adhesive contact of confined layers by using a Green's function approach. JOURNAL OF THE MECHANICS AND PHYSICS OF SOLIDS, vol. 56, p. 684-706, ISSN: 0022-5096, doi: 10.1016/j.jmps.2007.05.009

  5. CARBONE G, MANGIALARDI L, BONSEN B, TURSI C, VEENHUIZEN P.A (2007). CVT Dynamics: Theory and Experiments. MECHANISM AND MACHINE THEORY, vol. 42 (4), p. 409-428, ISSN: 0094-114X

  6. D'ANGOLA A, CARBONE G, MANGIALARDI L, SERIO C (2006). Nonlinear Oscillations in a Passive Magnetic Suspension. INTERNATIONAL JOURNAL OF NON-LINEAR MECHANICS, vol. 41 (9), p. 1047-1057, ISSN: 0020-7462

  7. CARBONE G., MANGIALARDI L (2005). Hydrophobic properties of a wavy rough substrate. THE EUROPEAN PHYSICAL JOURNAL. E, SOFT MATTER, vol. 16, p. 67-76, ISSN: 1292-8941

  8. CARBONE G., MANGIALARDI L, MANTRIOTA G. (2005). The influence of pulley deformations on the shifting mechanism of MVB-CVT. JOURNAL OF MECHANICAL DESIGN, vol. 127, p. 103-113, ISSN: 1050-0472

  9. CARBONE G., MANGIALARDI L, MANTRIOTA G. (2004). A comparison between the performance of full and half toroidal traction drives. MECHANISM AND MACHINE THEORY, vol. 39, p. 921-942, ISSN: 0094-114X

  10. CARBONE G., MANGIALARDI L, PERSSON B.N.J. (2004). Adhesion between a thin elastic plate, and a hard randomly rough substrate. PHYSICAL REVIEW. B, CONDENSED MATTER AND MATERIALS PHYSICS, vol. 70, p. 125407-1-125407-10, ISSN: 1098-0121

  11. CARBONE G., MANGIALARDI L, MANTRIOTA G., SORIA L. (2004). Performance of a City Bus equipped with a Toroidal Traction Drive. IASME TRANSACTIONS, vol. 1, p. 16-23, ISSN: 1790-031X

  12. CARBONE G., MANGIALARDI L (2004). Adhesion and friction of an elastic half-space in contact with a slightly wavy rigid surface. JOURNAL OF THE MECHANICS AND PHYSICS OF SOLIDS, vol. 52 (6), p. 1267-1287, ISSN: 0022-5096

  13. CARBONE G., MANGIALARDI L, MANTRIOTA G. (2003). EHL visco-plastic friction model in CVT shifting behaviour. INTERNATIONAL JOURNAL OF VEHICLE DESIGN, vol. 32 (3-4), p. 332-357, ISSN: 0143-3369

  14. FESTA P., MANGIALARDI L, MANTRIOTA G. (2003). Dynamic behaviour of a closed loop driver – car – caravan system. INTERNATIONAL JOURNAL OF VEHICLE DESIGN, vol. 31 (4), p. 408-426, ISSN: 0143-3369

  15. CARBONE G., MANGIALARDI L, MANTRIOTA G. (2002). Influence of Clearance Between Plates in Metal Pushing V-Belt Dynamics. JOURNAL OF MECHANICAL DESIGN, vol. 124, p. 543-557, ISSN: 1050-0472