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Ing. Leonardo SORIA



Curriculum Vitae (italiano)

Leonardo Soria è nato a Bari, il 5 maggio 1970. Ha conseguito la Laurea in Ingegneria Meccanica ad indirizzo “Costruttivo” nel febbraio 1997 e l'abilitazione all’esercizio della Professione nella prima sessione dello stesso anno, presso il Politecnico di Bari. Negli anni 1998-2000 ha lavorato presso lo Stabilimento di Bari della SKF Industrie S.p.A., multinazionale leader nella produzione di componenti meccanici di precisione, come responsabile di sviluppo del processo produttivo, nelle aree trattamento termico e stampaggio. Nel settembre 2003 ha conseguito, presso lo stesso Politecnico, il Dottorato di Ricerca in Ingegneria dei Sistemi Avanzati di Produzione.

Dal gennaio 2004 è Ricercatore Universitario di Meccanica Applicata alle Macchine (SSD ING-IND/13) presso la I Facoltà di Ingegneria del Politecnico di Bari, afferente al Dip.to di Ingegneria Meccanica e Gestionale.

È responsabile scientifico del Laboratorio di Meccanica delle Vibrazioni del Dip.to di Ingegneria Meccanica e Gestionale del Politecnico di Bari (NVLab, http://vibrations.poliba.it).

Ha partecipato, come componente, ad alcuni progetti PRIN, a un Progetto per la costituzione di un Centro di Competenza sui Trasporti (MIT), finanziato dal MIUR, a due Progetti Esplorativi, due Progetti Strategici e un Progetto per la costituzione di Reti di Laboratorio (EMILIA), finanziati dalla Regione Puglia ed è, attualmente, componente del team di ricerca di un progetto PON.

In qualità di visiting researcher, ha trascorso alcuni mesi presso la sede della LMS International nv [Lovanio (Belgio)], multinazionale leader nel campo dello studio teorico e sperimentale del rumore e delle vibrazioni, spin-off dell’Università Cattolica di Lovanio.

L’attività didattica è condotta sui corsi di Meccanica Applicata alle Macchine, Meccanica delle Vibrazioni, Controllo del Rumore e delle Vibrazioni e Meccanica del Veicolo. Le principali aree di ricerca riguardano:

  • nell’ambito della meccanica delle vibrazioni e del controllo del rumore: (i) lo studio funzionale del comportamento dinamico (lineare e non lineare) di MEMS (micro-electro-mechanical systems) sensors and actuators, finalizzato al miglioramento delle loro prestazioni, (ii) lo studio di applicazioni di frontiera dell’Operational (o Output-only) Modal Analysis, in ambiti di ingegneria meccanica e civile, (iii) lo studio del “very near acoustic field”, per la misura no contact di vibrazioni, mediante l’uso di trasuttori intensimetrici;

  • nell'ambito della meccanica degli organi di trasmissione del moto, lo studio teorico e sperimentale di trasmissioni a variazione continua del rapporto di velocità (CVT) e l’ottimizzazione delle prestazioni (consumi e comfort) di veicoli equipaggiati con trasmissioni meccaniche innovative;

  • nell’ambito della meccanica dell’impatto, lo studio e la progettazione funzionale, in ambito antinfortunistico, di sistemi di sicurezza per gli operatori, mediante tecniche di multibody system analysis. L’analisi del danno biologico ai soggetti interagenti con i sistemi e le macchine studiati, viene condotta attraverso opportuni criteri di valutazione delle lesioni, che legano il danno subito alle grandezze cinematiche e dinamiche calcolate.

Curriculum Vitae (English)

Leonardo Soria was born in Bari (IT), on 1970, May the 5th. He graduated in Mechanical Engineering in 1997 from Politecnico di Bari. His final dissertation regarded the shifting dynamics of CVT transmissions. For the three following years he worked as a process engineer at SKF Bari factory. In 2000 he won the PhD scholarship and obtained his PhD degree in 2003, from Politecnico di Bari, with research concerning the key role of Multibody System Dynamics in the mechanical functional design of machines.

Since January 2004 he is assistant professor in “Applied Mechanics” at Politecnico di Bari. He is in particular scientific responsible for the Noise and Vibration Laboratory (NVLab, http://vibrations.poliba.it) of the Department which he belongs to (Dipartimento di Ingegneria Meccanica e Gestionale).

He has been member of the research staff of several research projects funded by MIUR (PRIN, Center of Competence on Transportation - MIT) and by Puglia Region Administration (Explorative and Strategic projects and a project for the constitution of a lab network - EMILIA) and, currently, he belongs to the research staff of a PON project.

He spent several months as visiting researcher, at the headquarters of LMS International nv [Leuven (Belgium)], multinational spin-off company of the Katholieke Universiteit Leuven, leader in the field of noise and vibration theoretical and experimental analysis.

The didactic activity is spent on the courses of “Theoretical and Applied Mechanics”, “Vehicle Dynamics”, “Noise and Vibration Control”, “Mechanical Vibrations and Modal Testing”.

The main research interests are:

  • in the field of Noise and Vibration Engineering: (i) the theoretical study of the dynamical response of piezoelectrically actuated MEMS, consisting of vibrating microstructures working either as sensors and actuators, (ii) the theoretical and experimental study of novel applications for Operational (or Output-only) Modal Analysis in Civil and Mechanical Engineering, (iii) the theoretical and experimental study of the Very Near acoustic Field in the area of contact-less measurements of vibrations by pu-probes (i.e. the microflown transducers);

  • in the field of novel mechanical powertrains for transmitting power at high efficiency, the theoretical and experimental study of automotive drivelines equipped with continuously variable transmissions (CVTs), having the aim of optimising vehicle performance and mileage consumptions;

  • in the field of impact mechanics, the Multibody System Analysis utilised with the aim of evaluating biological traumas to people involved in work and vehicle accidents and, hence, to carry on, in each area, the functional design of passive protective systems.




Ultime 15 pubblicazioni

15 most recent publications


  1. SORIA L., DELLI CARRI A., PEETERS B., ANTHONIS J., VAN DER AUWERAER H.: “Active suspension systems for passenger cars: Operational Modal Analysis as a tool for the performance assessment” in T. Proulx Ed., Modal Analysis Topics, Volume 3: Proceedings of the 29th IMAC, A Conference on Structural Dynamics, 2011, Conference Proceedings of the Society for Experimental Mechanics Series, Springer, ISBN 978-1-4419-9298-7, doi:10.1007/978-1-4419-9299-4.

  2. SORIA L., PEETERS B., VAN DER AUWERAER H.: “Automatic in-Operation Modal Analysis for the continuous monitoring of high-speed railway bridges”. EURODYN 2011, Leuven (Belgium), July 2011.

  3. SORIA L., PEETERS B., ANTHONIS J., VAN DER AUWERAER H.: “Operational Modal Analysis and the Performance Assessment of Vehicle Suspension Systems”. ICEDyn 2011 (International Conference on Structural Engineering Dynamics), Tavira (Portugal), June 2011.

  4. SORIA L., BELGIOVINE V. C., AARNOUTSE P., VAN DER AUWERAER H., JANSSENS K.: “Experimental analysis of the Very Near Field produced by different acoustic sources”. ISMA 2010, Leuven (Belgium), Sept. 2010.

  5. MANGIALARDI L., PASCUZZI S., SORIA L.: “Improvement of tractor operator safety by Multibody-FEM techniques: The influence of soil modelling”. SHWA 2010 – Work Safety and Risk Prevention in Agro – food and Forest Systems, Ragusa (Italy), Sept. 2010.

  6. SORIA L., BELGIOVINE V. C., AARNOUTSE P., VAN DER AUWERAER H., JANSSENS K.: “On the Very Near Field assumption in vibration measurements by p-u probes”. AIVELA 2010, Ancona (Italy), June 2010.

  7. SORIA L., PIERRO E., CARBONE G., CONTURSI T.: “Tuning fork microgyrometers: Narrow gap vs. no gap design” Journal of Sound and Vibration, 322 (1-2), 78–97, doi:10.1016/j.jsv.2008.10.034, 2009.

  8. PIERRO E., MUCCHI E., SORIA L., VECCHIO A.: “On the vibro-acoustical operational modal analysis of a helicopter cabin, Mechanical Systems and Signal Processing, 23 (4), 1205-1217, doi:10.1016/j.ymssp.2008.10.009, 2009.

  9. CARBONE G., SCARAGGI M., SORIA L. “The lubrication regime at pin-pulley interface in chain CVT transmissions”, ASME Journal of Mechanical Design, 131 (1), paper n. 011003, pp. 1-9, doi:10.1115/1.3013320, 2009.

  10. MANGIALARDI L., SORIA L.: "Il codice Madymo" in F. Cheli, E. Pennestrì, Eds. Cinematica e Dinamica dei Sistemi Multibody, vol.II, Casa Editrice Ambrosiana, ISBN 978-88-08-18522-8, 2009.

  11. PIERRO E., MUCCHI E., SORIA L., VECCHIO A.: “Helicopter cabin: experimental and operational modal analyses of a vibro-acoustically coupled system”. IOMAC 2009, Ancona (Italy), May 2009.

  12. CARBONE G., PIERRO E., SORIA L., “Microcantilever dynamics: effect of Brownian excitation in liquids”, Proceedings of the 2009 SEM Annual Conference & Exposition on Experimental and Applied Mechanics, Hyatt Regency Albuquerque, Albuquerque (New Mexico), June 2009.

  13. SORIA L., PIERRO E., CARBONE G., CONTURSI T., MANGIALARDI L.: “MEMS-based Tuning Fork microgyroscopes: Dynamical response and functional design”. ISMA 2008, Leuven (Belgium), Sept 2008.

  14. MANGIALARDI L., PASCUZZI S., SORIA L.: “Use of simulation techniques to improve tractor operator safety”. SHWA 2008 – Innovation Technology to Empower Safety, Health and Welfare in Agriculture and Agro-food Systems, Ragusa (Italy), Sept 2008.

  15. MANGIALARDI L., CACCAVO N., CARBONE G., SORIA L.: “Performance Testing of Hybrid Vehicles in Bari Downtown”, Workshop on Hybrid and Solar Vehicles, Salerno (Italy), Nov 2006.